Elektryczne rewolucje na wodzie
Elektryczne rewolucje na wodzie

Chcielibyśmy w tym miejscu przybliżyć , w prosty sposób temat związany z napędami elektrycznymi w łodziach i pontonach używanych do celów rekreacyjnych. Silniki tego typu coraz głośniej pukają do drzwi nawet dużych stoczni jachtowych. Nie ma pewnie producenta, który ignorowałby temat i nie oferował swoich produktów z możliwością wybrania napędu hybrydowego lub elektrycznego a już jako minimum był przystosowany do montażu takiej jednostki.


Tak samo jak w motoryzacji, tak i tutaj mamy wyraźny trend do ograniczenia emisji spalin ale też widzimy, że społeczeństwo chce być eko. W Polsce temat silników elektrycznych najbardziej znany jest w środowisku wędkarzy, gdzie są już od wielu lat wykorzystywane bardzo szeroko. Wpływa na to rodzaj zbiorników wodnych jakie mamy w kraju - a szczególnie coraz większa ilość tzw. stref ciszy - czyli miejsc gdzie nie można pływać z wykorzystaniem silnika spalinowego.

     

Poza takimi zastosowaniami mamy jeszcze pływanie rekreacyjne z rodziną, przyjaciółmi. Możemy do tego wyczarterować łódź lub jacht, ale umówmy się, poza Mazurami, Pomorzem oraz dużymi zbiornikami wodnymi jak Zegrze nie mamy zbyt wielu możliwości do wyboru.

Można natomiast pokusić się o własną jednostkę pływającą i nie wydawać na ten cel majątku.
Mamy do dyspozycji cała masę producentów łodzi wykorzystywanych przez wspomnianych wędkarzy, natomiast bardzo ciekawą opcją są pontony pneumatytczne. Nie mamy oczywiście na myśli bardziej zabawkowych pontonów dziecięcych dostępnych w niemal każdym markecie, tylko jednostki atestowane, posiadające odpowiednie certyfikaty i klasy pływalności. Są w nich zastosowane bardzo nowoczesne i niezwykle wytrzymałe tkaniny pvc w gramaturach od 750-1500g/m2. Zalet tego typu rozwiązań jest wiele, jednak najważniejsza z nich to mobilność, łatwość transportu w bagażniku klasycznego samochodu osobowego, bez konieczności holowania przyczepy.


Dla 4-osobowej rodziny dobrym rozwiązaniem będzie ponton o wymiarach o 3,6m. Natomiast jeżeli chcemy pływać w dwójkę, to 3,3m zapewni odpowiednio dużo miejsca i komfortu, zmieścimy również podręczny bagaż. Jednym z wiodących producentów profesjonalnych pontonów jest firma Kolibri, z szerokiej oferty każdy wybierze coś dla siebie. W komplecie zawsze otrzymujemy wiosła, więc tak naprawdę już to wystarczy nam do eksplorowania akwenów wodnych i spędzenia czasu wspólnie z najbliższymi nad wodą.
Jeżeli myślimy o nieco większych zbiornikach, a nawet strefach przybrzeżnych konieczny będzie ponton o klasie pływalności (klasie żeglugowej) C, umożliwia on pływanie daną jednostką na akwenach zamkniętych jak i wodach przybrzeżnych przy sile wiatru do 6 stopni B. i przy fali znaczącej do 2m włącznie.


Myśląc o takim pływaniu po pierwsze należy rozważyć o kurs na patent sternika motorowego, pomimo, że polskie przepisy dopuszczają pływanie bez patentu jednostkami motorowymi o długości do 13m z silnikiem o mocy silnika poniżej 10kW oraz mocy do 75kW gdzie prędkość została ograniczona konstrukcyjnie do maksymalnie 15km/h. Bez odpowiednich uprawnień i wiedzy zarówno teoretycznej z przepisów prawa morskiego jak i wiedzy praktycznej na dużych akwenach o znacznej aktywności żeglugowej możemy stanowić zagrożenie dla siebie i innych wodniaków, dlatego należy do tego podejść rozsądnie i odpowiedzialnie. Kursy organizowane są w wielu miejscach zazwyczaj w systemie weekandowym.
Mając już za sobą formalności oraz wybór odpowiedniej jednostki pływającej wracamy do sprawy silnika - ten artykuł jest na temat elektryków i na tym się skupimy. Jak wiadomo wszystko co działa na prąd, musi go mieć z czegoś dostarczony - czyli akumulator. Większość modeli dostępnych na rynku najpopularniejszych firm jak Haswing, Minn Kota, Motorguide czy Haibo wymagają podpięcia do zewnętrznego akumulatora, żelowego lub innego. Dochodzi nam zatem konieczność zagospodarowania miejsca dla ciężkiej i nieporęcznej baterii do której podpinamy kablami nasz silnik podobnie jak to się ma w samochodzie. Jest też inny rodzaj silników na których chcielibyśmy się skupić - wiodący producenci w branży - Torqeedo i ePropulsion zaproponowali rozwiązania idealne dla rekreacji które świetnie wpasowują się model - lekkie, mobilne, łatwe w transporcie ale też w ładowaniu. Co jest równie istotne, z montażem i użytkowaniem poradzi sobie dosłownie każdy.

 

Uzyskanie kompaktowego, zwartego silnika wraz z doczepioną baterią nie byłoby możliwe bez wykorzystania technologii ogniw typu LiPo, które są dużo lżejsze i mniejsze w stosunku do tradycyjnych akumulatorów kwasowych lub żelowych. Mamy więc dwa niezbędne elementy mocowane na kolumnie silnika - rumpel sterowy i baterię. Nie musimy się więc przejmować miejscem na postawienie ciężkiego akumulatora, prowadzeniem kabli zasilających itp. Mamy wszystko razem, baterię jednym ruchem można wypiąć i zabrać do ładowania a całość schować do pokrowca i zabrać ze sobą w sytuacji gdy ponton postanowimy zostawić zacumowany w marinie. Zastosowana bateria ma jeszcze jedną dużą zaletę - jej żywotność jest dużo wyższa od akumulatorów żelowych. Jeżeli dodamy do tego możliwość podpięcia miękkiego panelu solarnego, który jest w stanie utrzymać nam odpowiednie napięcie na baterii przy prędkości spacerowej - możemy pływać bez ograniczeń i za darmo!

  No dobrze ale jak to pływa? Silniki elektryczne czy to ePropulsion Spirit 1.0 czy Torqeedo Travel 1003 mają moc odpowiadającą 3HP silnika spalinowego, co przy maksymalnych obrotach pozwoli uzyskać w przykładowym pontonie prędkość ok 10km/h - pamiętać należy jednak o znacznym skróceniu czasu pracy do ok 1h. Pływanie rekreacyjne - spacerowe z prędkościami rzędu 5-6km /h to już 4 godziny czasu pracy, w których to możemy pokonać dystans ok 22km, a to już całkiem sporo nawet jak na duży akwen. Jeżeli jest to niewystarczające, można pomyśleć o zapasowej baterii lub wspomnianym panelu solarnym do ładowania w trakcie pływania.

Reasumując, szybki rozwój technologii silników elektrycznych ale i również ogniw stosowanych w zasilaniu sprawił, że jeszcze nigdy do tej pory rozpoczęcie przygody z pływaniem na własnej jednostce nie było tak łatwe. Do tego dmuchany ponton, gdzie całość wraz z silnikiem zmieścimy po złożeniu w bagażniku kompaktowego samochodu. Nie musimy myśleć o wypadach chociażby do Chorwacji w towarzystwie przyczepy ciągniętej za pojazdem, ani też zastanawiać się, gdzie schowamy nasz zestaw w sezonie zimowym. Mobilność i zarazem wolność, którą daje spędzenie czasu na wodzie, a nie tylko nad jej brzegiem jest w zasięgu ręki.

        

Natomiast jeżeli ktoś dysponuje grubszym portfelem i oczekuje większych wrażeń, prędkości, płynięcia w ślizgu sportową łodzią - znajdzie je - Torqeedo Deep Blue w wersji Twin 2 x 80HP

Baterie do tego modelu powstały we współpracy z BMW i zasilają między innymi elektryczny samochód tego bawarskiego koncernu - I3 widoczny już od dłuższego czasu również na polskich drogach.

--

*źródła zdjęć: torqeedo.com, epropulsion.com, FB epropulsion Germany

 

Nowości
Wiosło Carbon Guide Aqua Marina 2019
Wiosło Carbon Guide Aqua Marina 2019
340,00 zł
szt.
Wiosło SOLID Aqua Marina  2019
Wiosło SOLID Aqua Marina 2019
250,00 zł
szt.
Wiosło Sports III Aqua Marina 2019
Wiosło Sports III Aqua Marina 2019
140,00 zł
szt.
Wodoodporna torba 25 l
Wodoodporna torba 25 l
72,00 zł
szt.
Deska SUP Vibrant Aqua Marina
Deska SUP Vibrant Aqua Marina
1 100,00 zł
szt.
Deska SUP Vapor Aqua Marina
Deska SUP Vapor Aqua Marina
1 350,00 zł
szt.
Deska SUP Fusion Aqua Marina
Deska SUP Fusion Aqua Marina
1 499,00 zł
szt.
Deska SUP Beast 2019 Aqua Marina
Deska SUP Beast 2019 Aqua Marina
1 890,00 zł
szt.
Deska SUP Thrive 2019 Aqua Marina
Deska SUP Thrive 2019 Aqua Marina
1 690,00 zł
szt.
Deska SUP Race 14'0" 2019 Aqua Marina
Deska SUP Race 14'0" 2019 Aqua Marina
2 540,00 zł
szt.
Deska SUP Race 12'6" 2019 Aqua Marina
Deska SUP Race 12'6" 2019 Aqua Marina
2 340,00 zł
szt.
Deska SUP Magma Aqua Marina
Deska SUP Magma Aqua Marina
1 930,00 zł
szt.
Deska SUP Z-Ray X-Rider Epic
Deska SUP Z-Ray X-Rider Epic
1 950,00 zł
szt.
Deska SUP Z-Ray X2 Rider DeLuxe
Deska SUP Z-Ray X2 Rider DeLuxe
1 799,00 zł
szt.
Deska SUP Z-Ray X1 Rider
Deska SUP Z-Ray X1 Rider
1 699,00 zł
szt.
Deska SUP X0 - X-Rider Young
Deska SUP X0 - X-Rider Young
1 425,00 zł
szt.
Deska SUP Hyper 12'6'" 2019  Aqua Marina
Deska SUP Hyper 12'6'" 2019 Aqua Marina
2 540,00 zł
szt.
Deska SUP Hyper 11'6'" 2019  Aqua Marina
Deska SUP Hyper 11'6'" 2019 Aqua Marina
2 340,00 zł
szt.
Deska SUP Triton 2019  Aqua Marina
Deska SUP Triton 2019 Aqua Marina
1 970,00 zł
szt.
Deska SUP Atlas 2019  Aqua Marina
Deska SUP Atlas 2019 Aqua Marina
2 090,00 zł
szt.
Promocje
Zestaw promocyjny deska Echo + wiosło + etui wodoodporne XL
Zestaw promocyjny deska Echo + wiosło + etui wodoodporne XL
1 859,99 zł 1 650,00 zł
szt.
Wiosło 2 w 1 do kajaka i SUP HydroForce
Wiosło 2 w 1 do kajaka i SUP HydroForce
225,00 zł 209,00 zł
szt.
Deska SUP Echo  Aqua Marina
Deska SUP Echo Aqua Marina
1 750,00 zł 1 640,00 zł
szt.
Deska SUP Fusion Aqua Marina
Deska SUP Fusion Aqua Marina
1 590,00 zł 1 499,00 zł
szt.
TGR X2 Comando
TGR X2 Comando
2 380,00 zł 2 099,00 zł
szt.
TGR2 Mk3 (czarny)
TGR2 Mk3 (czarny)
2 200,00 zł 1 950,00 zł
szt.
Wodoodporna torba na ramię 40l
Wodoodporna torba na ramię 40l
115,00 zł 97,00 zł
szt.
Używany Kajak 2 os. Tomahawk Aqua Marina 425cm
Używany Kajak 2 os. Tomahawk Aqua Marina 425cm
3 799,00 zł 2 200,00 zł
szt.
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy od home.pl